1.
Ingatlanzűrök,
hitelproblémák
2.
Hitelközvetítés és adósságrendezés / vigyázat, csapda!/
3.
Alkotmányellenes
az ingatlanadó?
4.
Bedőlt hiteles ingatlanok, vételi jog és a bankok
5.
Maffia itt, maffia ott...
6.
A
szerződési szabadság és a mai magyar vadnyugat
7.
Világ csalói,
egyesüljetek !
1. Ingatlanzűrök,
hitelproblémák
Finánctőke által uralt világunkban egyre ritkább, hogy a piacon
forgó ingatlant valamilyen hitel és egyéb korlátozás ne
terhelje. Nagy ugyanakkor a kényszer a csőd szélére jutott
tulajdonosok részéről az eladásra. Ezek az ingatlanok persze
eladhatók, csak nem mindegy, hogy milyen feltételekkel. Olyan
szerződést ugyanis nagyon könnyű kötni, hogy kizárólag a bank
járjon jól.
Első lépésként mindenképpen a hitel aktuális állapota
tisztázandó, illetve az, hogy a bank partner-e a
tulajdonosváltás során az adósi pozíció egyszerű átruházásában.
Ezt a jogi szaknyelvben cedálásnak hívják és a jogosult
hozzájárulása szükséges hozzá. A hitel aktuális állapota is elég
kényes kérdés, a bankok szerződéseiben ugyanis annyi a homályos
pont, a verébbetűs kitétel, a jog és jogellenesség határát
súroló, egyoldalú előnyt biztosító megjegyzés, hogy a szerződés
pontos tartalmát olyakor három jogi szakértő négyféleképpen
magyarázhatja. Érdekes jelenség ugyanakkor, hogy a hitel
egyszerű átvételében a bankok többsége mennyire nem partner.
Tipikus esetben tehát a vevő jelzáloghitelből finanszírozná a
vételt. Ehhez először is tehermentesíteni kell az ingatlant. A
tehermentesítéshez az eladónak előtörlesztenie kell a teljes
hitelösszeget. Itt a bank egy hatalmasat kaszál rajta. Erre
felhasználható a foglaló, vagy a vételár egy része.
Elengedhetetlen a jelzálogjog, a vételi jog és az elidegenítési
és terhelési tilalom törlése. A mai képtelen helyzetben az
adásvételi szerződés tartalmát egy harmadik fél, azaz a bank
diktálja, tehát szükséges előzetesen tájékozódni arról is, hogy
milyen feltételeket kér a kiválasztott bank, és ezeket - az
időnként teljesen jogellenes - pontokat is belefoglalni az
adásvételi szerződésbe vagy a kapcsolódó egyéb okiratokba.
A vevő ilyenkor nem az eladónak fizeti a tehermentesítéshez
szükséges összeget, hanem közvetlenül az eredeti hitelező
banknak. A bank terhek törlésére vonatkozó nyilatkozatát ,amely
nélkül a tulajdonszerzés nem lehetséges, csak ezután adja meg.
Az adásvételi szerződés ilyen esetekben tulajdonjog
fenntartással történik, és a tény széljegyzése is legtöbbször
feltétele a bank törlési engedélye megadásának.
Miután az egyik bank kilépett az ügyből, jön a másik. Azonban a
helyzet nem túl egyszerű. Időnként a különféle bankok egymástól
teljes mértékben eltérő feltételeket és eljárási rendet
diktálnak. Az ügyfelek és az ügyvéd pedig megpróbálhatja
kitalálni a jogban járatlan ügyintéző aktuális gusztusát. Ha nem
megy, lehet többször dolgozni, de akár bedőlhet a szerződés és
perek is keletkezhetnek.
Sokat gyorsíthatna az ügyön, ha a vevő az eredeti finanszírozó
banktól venne fel hitelt, de ez nem túl gyakori.
Összefoglalva a leírtakat:
A helyzet rendkívül ingatag, az piac jelenlegi visszaesése is
részben kivárást tükröz. A szereplők várnak az új, jobboldali
kormányra. Alapjában végtelenül egyszerű a piaci szereplők
elvárása - legyen egy olyan kormány, amely végre rendet tesz a
pénzügyi szolgáltatók és egyéb pénzügyi szereplők által
teremtett és fenntartott dzsungelben. A szabad piac ugyanis itt
vadnyugati viszonyokat teremtett, megfelelő szigorú
szabályozással azonban még orvosolhatók a problémák. Ahogy már
korábban is írtam: "Nézetem szerint ezt a szektort is jobban
szabályozni kellene. Előírnám az alkalmazható maximális
kamatokat és költségeket, a szerződéses biztosítékokat újra
rendezném és megtiltanám az idő előtti visszafizetés esetén
bármilyen költség ( elmaradt haszon, kamat stb.) felszámítását.
Bevezetném a kötelezően alkalmazandó keret - szerződésminta
rendszerét. Vételi jog gyakorlása esetén az árat egy kötelezően
igénybe veendő független szakértői köztestület ... ...
állapítaná meg."
Amely banknak pedig nem tetszik az elképzelés, annak egy nagy
klasszikust idéznék: "...tessék, el lehet menni..."
Dr. Győrfi László
Vissza az elejére
2. Hitelközvetítés és adósságrendezés / vigyázat, csapda!/
A hitelközvetítés gyakran öt százalék fölötti jutalékért
történik, ami igencsak jövedelmező dolog. Mások
továbbfejlesztették a bizniszt, mi van, ha jutalékért cserébe
olyan hitelt helyeztetünk ki, amely egészen biztosan be fog
dőlni, és már vihetjük is az adós ingatlanját, esetleg
közrejátszunk abban is, hogy mások vigyék el az ingatlant.
Mi kell ehhez?
Vegyünk egy ingatlantulajdonost, akinek némileg zűrösek az
ügyei, mert mondjuk egy válóperben "lefosztották" vagy
egyszerűen nem bírja törleszteni a meglévő hiteleit. Ígérjünk
neki ezt-azt, elsősorban biztos hitelt. Az a legjobb, ha a
kedves ügyfél nagyon problémás, és a kereskedelmi bankok
messzire kerülik, hiszen ott vannak azok a pénzügyi
vállalkozások, amelyeket nem érdekelnek olyan apróságok, mint a KHR (BAR-lista), a végrehajtási jog, a haszonélvezeti jog és a
nem létező jövedelem vagy a tetemes tartozás sem! Az üzlet
lényeg e az, hogy az ingatlan még így is érjen jóval többet,
mint a kihelyezett hitel. Mondjuk kétszer- háromszor annyit. Az,
hogy a kedves ügyfélnek nincsen jövedelme, és egészen biztosan
nem tud majd törleszteni, nem baj! A módszer: igazolunk neki
jövedelmet, pontosabban közvetítünk neki egy kamu állást! (Egy
ilyen jellegű cég hirdetése jól tükrözi a lényeget: "Ha
valakinek jelenleg nincs munkahelye, tudunk segíteni oly módon,
hogy átmeneti időszakra otthonról telefonnal-, internettel
végezhető távmunkát ajánlunk, illetve közvetítünk." )
Egyszóval segítenek, de nem az ügyfélnek, hanem saját maguknak.
Nehogy már olyan apróság miatt bukják el a nem csekély
jutalékot, mert a kedves hiteligénylő évek óta munkanélküli. A
jövedelem sajnos amúgy is tökmindegy: ha rábeszélik az ügyfelet,
hogy szavazzon meg magának havi 300 ezer forint fixet, akkor
minden a legnagyobb rendben lesz, hiszen a nem túl finnyás
pénzügyi zéerték úgysem ellenőrzik az adatokat. A végeredmény:
hitel kihelyezve, jutalék a zsebben. Aztán a 15 milliós hitelhez
szükséges havi 180 ezret teremtse elő a kedves hitelfelvevő
onnan, ahonnan tudja, hiszen aláírta azt a szerződést! Ha netán
nem megy neki a törlesztés, akkor költözzön a híd alá!
Nézzünk egy-két autentikusnak számító véleményt:
BRFK ingatlancsalásokkal foglalkozó csoportja:
"Valóban előfordult gyakorlatunkban, hogy hasonló helyzetben
lévő személyek tesznek feljelentést. Ennek kapcsán azonban
indokolt kifejteni, hogy önmagában az a tény, hogy egy pénzügyi
vállalkozás - amennyiben megfelelő engedélyek keretében végzi
ezt a tevékenységet - olyan személynek nyújt kölcsönt, aki
eladósodott, nem valósít meg bűncselekményt. Mindenkinek
tisztában kell lennie azzal, hogy milyen keretekig vállalhat
magára kölcsönöket. Morálisan ugyan elítélendő az a tény, hogy
más szorult helyzetét kihasználva köt valaki szerződést, de ez
büntetőjogi felelősségre vonást nem eredményez."
Magyar Ingatlanszövetség:
"Mindenképpen szigorításra lenne szükség ezen a területen is,
"... a politikai akaratnak is meg kellene nyilvánulnia, világossá
téve, hogy milyen fogyasztáspolitikát preferál, meddig engedi,
hogy az emberek "lakáshitelt minimálbérből " alapon adósodhassanak el."
PSZÁF :
"A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jelenleg minden
szektornál (tehát nemcsak a bankoknál) átfogó, több tucat
intézményre vonatkozó témavizsgálatot végez a közvetítők
tevékenységét illetően. ...A vizsgálat eredményeként a felügyelet
várhatóan a jövő év elején ajánlásokat fogalmaz meg, illetve
konkrét jogszabály-alkotási javaslatokat tesz a jogalkotó felé.
Már most megállapítható, hogy a különböző szektorokban működő
(pl. biztosítók, kontra bankok) közvetítőkre vonatkozó
szabályozás jelenleg meglehetősen eltérő."
Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete (BHKE):
"Annak érdekében, hogy a banki termékek - különös tekintettel a
hiteltermékek - területén rendezett, átlátható és szabályozott
értékesítés valósuljon meg, és annak felismeréséből, hogy a
hazai lakossági hitelkihelyezések közel 50 százaléka ügynöki
közreműködéssel valósul meg, a BHKE együttműködve a Magyar
Hitelszövetséggel ajánlást fogalmazott meg ezen tevékenységet
igénybe vevő pénzintézetek és az értékesítésben közreműködő
ügynöki vállalkozások, felügyeleti szervek részére."
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH):
"Az NFH a pénzügyi szolgáltatások területén alapvetően nem
rendelkezik hatáskörrel. Fontos ugyanakkor, hogy ...ha az NFH kap
olyan hitelhirdetéssel összefüggő bejelentést, amellyel
kapcsolatban hatáskörrel nem rendelkezik, de amelyről
feltételezhető, hogy az új törvény rendelkezései alapján
megtéveszti a fogyasztót, haladéktalanul értesíti a Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyeletét vagy a Gazdasági
Versenyhivatalt. Amennyiben nem hitelfelvételi lehetőségről szól
a hirdetés, hanem olyan állásajánlatról van szó, amely mögött
valódi munkavégzés nincs, az NFH is eljárhat, attól függően,
hogy fennáll-e a versenyérintettség vagy sem. A lényeg: az
együttműködés eredményeképpen nem marad szankció nélkül a
fogyasztó megtévesztése, erre az új törvény és a hatóságok
közötti szoros együttműködés a garancia."
Hát ez nem túl biztatóan hangzik. Sok víz lefolyik a Dunán, sok
balek házát árverezik el és költöztetik a híd alá, amíg itt
megváltozik valami.
Dr. Győrfi László
Vissza az elejére
3. Alkotmányellenes
az ingatlanadó?
Magánszemély nem tudja
meghatározni az ingatlana forgalmi értékét, s erre a jelenleg
hatályos jogszabályok alapján nem is kötelezhető. Ezt
egyértelműen az adóhatóságnak kell megállapítania. Csakhogy
megjelent a 2009. évi LXXVIII. tv.( vagyonadótörvény), amely
szerint az APEH így is szankcionálhat, ha a tulajdonos nem
nyilatkozik a forgalmi értékről. Hab a tortán az, hogy az
adóellenőröknek szabad bejárásuk lehet a magánlakásokba. Egy
adószakértő az ügyben az Alkotmánybírósághoz fordult.
Ma az illetékhivatal is az adóhatóság része. Főképp azért lehet
alkotmányellenes az ingatlanadó, mert a jogalkotó a forgalmi
érték meghatározásánál eltért a helyi adókról szóló törvény
rendelkezéseitől és a nem szabályozott kérdésekben kihagyta az
illetékről szóló törvényt, helyette az adózás rendjéről szóló
törvényre (Art.) hivatkozik.
A lakóingatlan adóját az adózónak önbevallással kell
meghatároznia. Ehhez be kell vallania az adó alapját képező
forgalmi értéket. A forgalmi érték megállapításánál a törvényből
kimaradt az illetékről szóló törvényre való hivatkozás, így az
adóhatóságot nem kötik az illetéktörvényben foglaltak, csak az
Art. rendelkezései. (Az illetéktörvény alapján az illetékhivatal
(APEH ) a tényleges forgalmi értéket (a szokásos piaci árat)
maga állapítja meg. A vagyonadótörvény az érték meghatározásához
semmilyen támpontot nem ad.
A vagyonadótörvényben szereplő pontos forgalmi érték
meghatározása anomáliákhoz vezet. A mentesség igénybevételekor
az Art. szükségtelenül szigorú szabályokat tartalmaz, ugyanis e
szerint:"Ha az adózót adómentesség, adókedvezmény illeti meg,
ezt okirattal vagy más megfelelő módon köteles bizonyítani".
Az adózónak kellene egy "árként általában elérhető" napi piaci
árat meghatároznia. A bevallott forgalmi érték viszont nem
csupán iránymutatásul szolgál, mint az illetéktörvény alapján. A
vagyonadótörvény ugyanis szankcionálja, ha a forgalmi érték
meghatározása pontatlan. A 10 százalékos "tűréshatár" rendkívül
alacsony és hihetetlen visszaélések alapja lehet. Ennél nagyobb
eltérés adódik egy kínálati és egy tényleges eladási ár között.
Az adózó nem tudja a pontos forgalmi értéket meghatározni, mert
nem állnak rendelkezésére azok az eszközök, melyek az
illetékhatóságnak rendelkezésére állnak, csak úgy tudná
elkerülni a szankciót, ha legalább azt tudná, hogy az adóhatóság
milyen szempontok alapján állapítja meg a forgalmi értéket. A
vagyonadótörvény azonban az adóhatóság
forgalmiérték-meghatározását sem szabályozza.
Az illetékhatóságnak a forgalmi értéket összehasonlítható
értékadatok alapján, az illetékfizetésre kötelezett nyilatkozata
ismeretében, szükség esetén külső szakértő bevonásával kell
meghatároznia. Ha az értéket ítélet állapította meg, azt az
illetékhatóság (APEH) vagyis az adóhatóság nem bírálhatja felül.
Ezek a rendelkezések a vagyonadó ügyben eljáró APEH-ot nem
kötik. ( De egy házassági bontóper vagyonmegosztási ítéletével
megállapított forgalmi értéket sem köteles elfogadni. A bíróság
ítélt forgalmi értékével szemben a forgalmi érték önkényes
adóhatósági megállapításának lehetősége jogbizonytalanságot okoz
és megkérdőjelezi a bírósági ítéleteket.)
Eddig az adóhatóság ellenőrzés céljából magánszemély lakásába.
Még a vagyonosodási vizsgálatnál sem léphetett ellenőrzés
céljából magánszemély lakásába. Ám az Art. 98.§ (3) bekezdése
szerint "a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély
lakásában az adóellenőr akkor jogosult az ellenőrzést
lefolytatni, ha az adókötelezettség a lakással, mint
vagyontárggyal kapcsolatos". Márpedig az ingatlanadó a lakással,
mint vagyontárggyal kapcsolatos, ezért a revizoroknak szabad
bejárásuk lesz 2010-től a magánlakásokba.
Az ingatlan forgalmi értékének ellenőrzése is az szja-bevallás
ellenőrzése körébe fog tartozni, ez azt jelenti, hogy az
adóhatóság - szja-bevallás ellenőrzése tárgyában kiadott
megbízólevéllel rendelkező - revizorai a forgalmi érték
ellenőrzésére hivatkozással bármikor beléphetnek magánlakásokba.
Ilyenkor "az adózó köteles az adóhatósággal együttműködni, az
ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával
biztosítani". Az adóhatóság nem is titkolja, hogy az ilyen
kutakodással szerzett információkat a becslési (vagyonosodási
vizsgálatoknál) kívánja felhasználni. Az APEH ugyanis olyan
nyilatkozatot tett, mely szerint ha valaki nem fizet
ingatlanadót, akkor azt vagyonosodási vizsgálattal ellenőrzik.
A torvény a személyes mentességet a lakcímbejelentésen túlmenően
tényleges (életvitelszerű) bentlakáshoz kötötte.
Az életvitelszerű bentlakás követelménye az indítványozó szerint
ellentétes a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad
megválasztásának alkotmányos jogával.
Például a házastársi vagyonközösség miatt azonos vagyoni
helyzetben eltérő közteher-hozzájárulás fordul elő a következő
két példában:
1. Amennyiben az egyik házastárs a lakóhelyétől távol talál
munkát és csak mondjuk havonta egyszer tud családjához
hazalátogatni, így nem életvitelszerűen lakja a közös, 30 millió
alatti ingatlant, ezért az egyik házasfél jogosult a
mentességre, a másik nem.
2. Házastársak közül az egyik a 30 millió alatti forgalmi értékű
közös tulajdonú ingatlanból máshová költözik, így nem valósul
meg a részéről az életvitelszerű bentlakás, ezért a mentességre,
míg a másik házasfél igen.
Az sem semmi, hogy a bíróság által a házassági vagyonközösség
megosztás keretében ítéletben megállapított érték nem kötné az
adóhatóságot. Természetesen mindez az adózók kárára megy.
A vagyonadótörvény semmilyen kitételt nem tartalmaz arra, milyen
okirattal lehet igazolni a 30 millió alatti forgalmi érték
alapján járó mentességet: netén adásvételi szerződéssel,
szakértői értékbecsléssel? Nagy tehát az önkény lehetőség, amit
csak az szüntetne meg, ha a forgalmi érték meghatározásának
kötelezettsége az adóhatóságot terhelné.
Van más baj is. Hogyan támasztja alá az adóhatóság az általa
megállapított forgalmi értéket? A forgalmi érték fogalmát a
vagyonadótörvény nem határozza meg egyértelműen. Ha az
illetéktörvény rendelkezéseit nem kell alkalmazni, akkor mi
tekinthető kétséget kizáró pontos forgalmi értéknek?
A képlékeny szabályozás jogbizonytalanságot eredményez. Nem
egyértelmű szabályozás és ellentmondó törvényi rendelkezések
gátolják a jogbiztonság érvényesülését. Egy ilyen bizonytalan
helyzet mindig a kisemberek hátrányára áll fenn.
Dr. Győrfi László
Vissza az elejére
4. Bedőlt hiteles ingatlanok, vételi jog és a bankok
Némely ingatlanközvetítőnél a következő - enyhén gyanús -
szlogenekkel hirdetnek ingatlanokat -"Áron alul, készpénzért
eladó", "Tulajdonjoggal eladó", "Készpénzfizetés szükséges!" -
ezen kifejezések mögött az bújik meg , hogy a meghirdetett
ingatlan tulajdonjogát vételi joggal lehet megszerezni.
Mi is a vételi jog és mi a szerepe a hitel szerződések esetében
?
A bankok esetenként - a jelzálogjogon kívüli plusz
biztosítékként - kötik ki saját maguk számára a vételi jogot. A
vételi jogról a polgári törvénykönyv a következőképpen
rendelkezik:
Ha a tulajdonos másnak vételi jogot (opció) enged, a jogosult a
dolgot egyoldalú nyilatkozattal megvásárolhatja. A vételi jogra
vonatkozó megállapodást - a dolog és a vételár megjelölésével -
írásba kell foglalni. A határozatlan időre kikötött vételi jog
hat hónap elteltével megszűnik; az ezzel ellentétes megállapodás
semmis. Határozott időre szóló vételi jogot legfeljebb öt évre
lehet kikötni. A vételi ár megegyezik az eredeti vételárral.
Amennyiben gazdálkodó szervezet az opció jogosultja, úgy
kijelölheti azt a személyt, aki a vételi jog gyakorlására
jogosult"
Praxisomban a bankok által kikötött opciók nagy többsége vagy
semmisnek, vagy nem érvényesíthetőnek bizonyult. Semmis azért,
mert a vételárat nem foglalták írásba és nem érvényesíthető mert
eltelt a hat hónap vagy az öt év. Mindez jelzi az átlag bank
jogi felkészültségének színvonalát.
Miért nyúlnak a bankok ehhez az eszközhöz, hiszen az ilyen -
jelzálogjoggal terhelt - ingatlant hivatalosan nem is lenne
szabad meghirdetni?
Arról van szó, hogy a bankok némelyike kezd a saját csapdájába
esni. Annyi a bedőlt hiteles ingatlan, hogy egyszerűen nem lehet
eredményes végrehajtást vezetni. Nincs árverési vevő, hiszen
ezek a vevők korábban ingatlan spekulánsok voltak, de jelenleg
nincs kinek továbbadni az ingatlanokat. Ezért kényszerültek
némely bankok kerülő utak keresésére - úgy tűnik, hogy nem
igazán tudták megtalálni.
Hogyan megy az egész folyamat ?
A vételi joggal megszerezhető ingatlanok listáit a pénzintézetek
adják ki az ingatlanirodáknak, de azok az ingatlanokat nem
árulhatják közvetlenül. Akkora a titkolózás, hogy az ingatlanok
listájáról az ingatlanközvetítőknek és a vevőjelölteknek
titoktartási nyilatkozatot kell tenniük. Ezeket az ingatlanokat
hivatalosan tehát nem lehet hagyományos módon közvetíteni, sőt
az érdeklődők a szokásos ingatlanbejárás helyett mindössze egy
listát tanulmányozhatnak, megnézhetik a tulajdoni lapot, az
értékbecslést, fotókkal, alaprajzokkal, viszont a vevő a lakást
belülről nem tekintheti meg. Nagy tehát a sumákolás. Csekély
viszont az eredmény - ki vesz ilyen feltételek mellett bármit is
?
Felmerülhetne persze, hogy ezeket az ingatlanokat befektetésre
és szabadpiaci továbbértékesítésre vennék meg, de hát ez sem
akar sikerülni. Ez az egyik eredménye a pénzpiaci, minden határt
nélkülöző nyerészkedésnek.
(Az egyébként semmire sem jó Magatartási Kódexet aláíró bankok
vállalták, hogy az ingatlanra vonatkozó vételi jogot tartalmazó
szerződésben biztosítják az ügyfélnek, hogy mielőtt hitelezőként
élnének a vételi joggal, legalább 90 napot adnak az adósnak,
hogy maga értékesíthesse ingatlanát. Az tönkretett adósoktól
azonban ez aligha várható el. )
A vételi jog gyakorlásával egyébként az ingatlanokat a piaci
árnál 10-20 százalékkal olcsóbban lehetne megszerezni, már ha a
vételi jogi megállapodás körül minden rendben lenne. He mégis
menne a dolog, következik a birtokbavétel hercehurcája. A
birtokbavétel akár fél-egy évig is eltarthat, az értékesítés
ilyen esetekben ugyanis lakottan történik, tehát a vevő az
ingatlant lakott állapotban veszi meg, azaz a volt tulajdonos
bent él a lakásban, a kiköltöztetést különböző "követeléskezelő
cégek" vállalják. A szép kifejezés meglehetősen kriminális
tartalmat takar. Persze ezek a cégek is beleillenek a pénzpiaci
morálba. Megoldás lehetne kikerülni a követeléskezelő cégeket,
és tárgyalni a volt tulajdonossal, hogy bizonyos összeg fejében
költözzön ki az ingatlanból, de hát ki törődik itt az ügyféllel?
Aki nem fizet, az elveszíti a jogait, másodrendű állampolgárrá
válik
Mit lehet tenni ? Először is célszerű megkeresni egy ügyvédet,
tisztázandó, hogy az opció egyáltalán érvényesíthető-e ? A
földhivatal ugyanis a szerződés szabályosságát, hatályosságát
nyilvánvalóan nem fogja vizsgálni. Ha kiderül au opciós
szerződés alkalmatlansága, már legalább a kiuzsorázásnak a
fentebb ismertetett fajtája kikerülhető. Marad még a
végrehajtás, de az meg nem nagyon akar menni.
Nem kerülhető meg ugyanakkor az állam felelőssége. Már korábban
megírtam, és most megismétlem ,hogy a mai magyar "vadnyugati"
gazdasági viszonyok között az állam nem lehet közömbös külső
szemlélő a nagyok és a kiszolgáltatott kicsik konfliktusaiban.
Egy leendő jobboldali kormánynak ezen a területen nagyon sok
tennivalója lesz. A klasszikus baloldali értékeket ugyanis a
"haladó" baloldal harminc ezüstpénzért eladta a nemzetközi
karvalytőkének, így ezen értékek képviselete is a nemzeti
jobbközépre vár. Mindenképpen eredményeket kell produkálni, a
nemzet jó része számára a lét vagy nemlét kérdéséről van szó, a
pénzügyi szolgáltató területet sürgősen szigorú szabályozásnak
kéne alávetni és szükség lenne aktív állami beavatkozásra is,
például a magáncsőd intézménye területén. A Tisztelt Olvasóra
bízom annak megítélését, hogy a pénzügyi szektor kapzsiságát,
szemtelenségét meddig tolerálhatjuk. Itt az ideje egy olyan
nemzeti kormány színre lépésének, amely legalább megpróbál
rendet teremteni ebben a dzsungelben. Persze nagyon kellenének
bizonyos kedvező nemzetközi feltételek is. Remélem, 2010-ben
végre mi is jól járhatunk.
Dr. Győrfi László
Vissza az elejére
5. Maffia itt, maffia ott…
A gazdaság és a politika kriminalizálódásáról már korábban is
írtam. Most itt a hitelmaffia: 150 embert gyanúsítanak és több
ezer a károsultak száma.
A maffiában pénzügyi vállalkozók, hitel- és ingatlanközvetítők
vettek részt, céljuk az értékes ingatlanok tulajdonosainak
kisemmizése. A módszer sokadszor is az volt, hogy uzsora
feltételekkel adtak kölcsönt olyanoknak, akikről már az elején
tudták, hogy képtelenek lesznek fizetni.
Farkas Ádám, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnöke
arról nyilatkozott az egyik rádióban, hogy 150 embert
gyanúsítanak az ügyben. A hitelkárosultakat képviselő Magyar
Hitelszövetség elnöke, Barabás Gyula szerint több ezren lehetnek
az országban, akik így veszítették el lakásukat, havonta mintegy
20 olyan levelet kaptak, melyben azt írták a károsultak, hogy
nem kaptak hitelt a banktól, ezért elfogadták a különböző
hitelközvetítők ajánlatát. Mivel egy idő után nem tudtak
fizetni, az utcára kertültek.
Az országban sok helyen találhatunk ilyen károsultakat, de főleg
azokon a településeken, ahol könnyű értékesíteni a lakásokat. A
maffia hitelközvetítő résztvevői nagyon pontosan felmérték,
kinek érdemes kölcsönt adni.
Egyre inkább elmosódni látszik a határ az üzlet és bűnözés
világa között, korábban ugyanis voltak olyan egyébként legális
pénzügyi cégek, melyek nyíltan a lakások megszerzésére mentek rá
a hitelek kihelyezésekor. Ezek a pénzügyi szolgáltatók az
ingatlanok értékének 50 százalékát fogadták el a kölcsönök
fedezetéül, vételi opcióval. Vagyis kikötötték, ha az adós nem
képes fizetni a kölcsön részleteit, az ingatlan a hitelező
tulajdonába kerül. Ezek a cégek összejátszottak a lakások
megszerzésében érdekelt maffiózó csoportokkal, vagyis a bedőlt
hitelesek ingatlanjait még az elárverezésük előtt igen jutányos
áron átpasszolják. Így jutnak a valós érték feléért lakáshoz az
ezeket megszerzők. A cégek még azt is megakadályozzák, hogy az
adósok vevőt szerezzenek a lakásukra.
Farkas Ádám azt is megjegyezte, hogy a PSZÁF-nak nincs jogköre a
kilakoltatások megakadályozására, de az önhibájukon kívül bajba
jutottaknak segíteni kell.
Ezek a jelenségek Törökbálintot sem kerülték el. Több olyan
családról is tudni, akik hasonló ügyekben áldozattá váltak.
Már korábban megírtam, hogy a pénzügyi szolgáltató területet
sürgősen szigorú szabályozásnak kéne alávetni és szükség lenne
aktív állami beavatkozásra is, például a magáncsőd intézménye
területén. Viszont az önkormányzatok elővásárlási joga egy
nagyon gyenge kísérlet arra, hogy a kormány által előidézett
helyzet felelősségét másokra hárítsák át.
Dr. Győrfi László
Vissza az elejére
6.
A szerződési szabadság és a mai magyar vadnyugat
A szerződési szabadság és a szerződések kötelező erejének elve
igen régi jogi alapelvek. A gazdasági élet szabadsága, az áruk
és szolgáltatások kötöttségek nélküli szabad áramlásának elve és
az ehhez kapcsolódó magánjogi megoldások a mai modern
piacgazdaság alapját adják. Létezik azonban egy másik, a háború
utáni politikai fejlődés által megteremtett, alapvetően
kereszténydemokrata ihletésű elv, amelyet szociális
piacgazdaságnak hívnak. Ez, egyebek között, az állam feladatává
teszi a gondoskodást a verseny által hátrányokat szenvedőkről, a
leszakadó rétegek megsegítését és a felnövekvő generációkon
belül mutatkozó esélybeli egyenlőtlenségek mérséklését. A mai
magyar valóság különösen élesen veti fel azt a kérdést, az
egyszerű állampolgárok / beleértve a kiszolgáltatott
kisvállalkozókat / érdekeinek megvédésében meddig mehet el az
állam ? Magyarországon ugyanis a tisztességes piaci magatartás
körül súlyos gondok vannak, az erőfölénnyel való visszaélés és
az egyszerű állampolgár / fogyasztó/ és a kisvállalkozó
szerződésekkel vagy anélkül való kizsigerelése napi gyakorlat.
Két területet említenék, ahol nézetem szerint az államnak
jogszabályok meghozatalával és azok szigorú betartatásával be
kellene avatkoznia.
Sokat beszélünk az építőiparban a körbetartozás jelenségéről.
Kevesebb szó esik ezen belül egy igen tisztességtelen és széles
körben elharapózott magatartásról. Én ezt fővállalkozói
lefosztásnak nevezem. Vannak, és nem is kevesen, olyan cégek,
amelyek- jó kapcsolati tőkével - kizárólag azzal foglalkoznak,
hogy /pályázattal vagy anélkül/ építőipari kivitelezési munkák
fővállalkozói pozíciójába kerülnek. Eszük ágában sincs azonban
tényleges munkát végezni, ez az alvállalkozók hadára vár.
Ezekkel szemben a fővállalkozó lép fel megrendelőként. Nagyon
sok ilyen kis kényszervállalkozó / egyéni vállalkozó, kis bt.
stb./ van ma a piacon, akik állandó jelleggel a lét és a nemlét
határán egyensúlyoznak. Ezek aztán saját költségükre elvégzik a
munkát és amikor 80-90 %-os készültségi szintre jut a
kivitelezés, akkor mondvacsinált minőségi kifogásokkal / ebben
segítik a fővállalkozókat a saját műszaki ellenőreik/ lezavarják
őket a területről, a kifizetést megtagadják és egy másik
kiszolgáltatott kényszervállalkozóval befejeztetik a munkát. A
megrendelőtől a pénzt felveszik, a kisvállalkozó meg
pereskedhet, ha bírja. Ha nagyon szorít a kapca, a hivatásos
fővállalkozó csődbe viszi saját magát, a pénzt kimenti és újabb
hivatásos fővállalkozást alapít. Mit lehet itt tenni?
Nézetem szerint az építési - szerelési szerződéseket /esetleg
kötelezően alkalmazandó szerződésminták elrendelésével/
szigorúan újra kellene szabályozni. Csak az léphessen fel
megrendelőként, természetesen a fővállalkozó-alvállalkozó
viszonyban is, aki a kifizetésre elkülönített banki fedezettel
rendelkezik. A kivitelezői teljesítést pedig egy kötelezően
igénybe veendő független szakértői köztestület / félve mondom
ki: volt ilyesmi a szállítási szerződések területén, tanácsi
megbízottaknak hívták őket/ állapítaná meg, és pozitív
megállapítás esetén a bank automatikusan fizetne a
kivitelezőnek. Persze az egyéb építőipari érdekességeket
/például az elterjedt zsebből - zsebbe fizetést/ ez sem tudná
kezelni.
A másik érdekes terület a pénzügyi szolgáltatói tevékenység
területe. Említhető az áruhitel- lízing szolgáltatás, amely
különösen a gépkocsi vásárlás területén mutat érdekes
jelenségeket. A pénzügyi szolgáltatók egészen a legutóbbi időkig
olyan ügyleteket finanszíroztak, amelyek "bedőlése" szinte
törvényszerű volt. A kockázatot aztán jórészt a visszavásárlási
jog kikötése csökkentette. Ez ugyanis olyan / ún. euro-tax/ áron
történt, amelyen csak a magánfél veszíthetett, a
továbbértékesítés pedig számtalan visszaélésre adott
lehetőséget. A másik érdekes kérdés a kamatok és költségek
területe, amelyek esetében a magánjogi természetű megoldások
kétségesek, hiszen nem egyenjogú felek viszonyáról van szó.
Említésre méltó az idő előtti hitel - törlesztés, amely esetben
a pénzügyi szolgáltató üzleti veszteségekre hivatkozva
mindenféle követeléseket érvényesít. Teszi mindezt egy olyan
pénzösszeg esetében, amelyet a befizetés után öt perccel újra
kihelyezhet.
Nézetem szerint ezt a szektort is jobban szabályozni kellene.
Előírnám az alkalmazható maximális kamatokat és költségeket, a
szerződéses biztosítékokat újra rendezném és megtiltanám az idő
előtti visszafizetés esetén bármilyen költség ( elmaradt haszon,
kamat stb.) felszámítását. Bevezetném a kötelezően alkalmazandó
keret - szerződésminta rendszerét. Visszavásárlási jog
gyakorlása esetén az árat egy kötelezően igénybe veendő
független szakértői köztestület ( lásd fentebb) állapítaná meg.
A leírtak csak két kiragadott területet jelentenek. Az általam
javasolt megoldások szellemisége az érdekes. A mai magyar
"vadnyugati" gazdasági viszonyok között az állam nem lehet
közömbös külső szemlélő a nagyok és a kiszolgáltatott kicsik
konfliktusaiban.
dr. Győrfi László
Vissza az elejére
7. Világ csalói,
egyesüljetek !
A magyar gazdasági élet egészen hihetetlen mértékben
kriminalizálódott. Persze az állami politikát sem kell félteni -
sokszor szét sem választható a két terület - kéz kezet mos
alapon mennek a dolgok. ( Gondoljunk a szocialista börtönfrakció
igen gyors gyarapodására )
Egy bűncselekmény sincs azonban
károsultak nélkül. Kik a jelen esetben a károsultak ? Azok az
egyszerű, különösebb extra törekvések nélküli magyar emberek,
akik hihetetlen ambíciókat táplálnak: például szeretnének
megfelelő lakáshoz jutni. És itt kezdődik a hétköznapi krimi -
Sok szereplős a közvetítői piac. Vannak például
ingatlanközvetítők, hitelközvetítők és biztosításközvetítők.
Nincs is addig semmi baj, amíg mindenki a saját területén
focizik. A problémák ott kezdődnek, amikor a kuncsaft bekopog az
ingatlanközvetítőhöz és nem tudja, hogy az illető úr/hölgy
egyben személyében vagy mondjuk házastársa révén a banknak és a
biztosítónak is dolgozik. Ha Strasznov Ignác ma élne, biztos,
hogy ezen a területen próbálkozna, például alapítana egy
ingatlanközvetítő zrt-t, ahol mindenki mellesleg a bankok és a
biztosítók ügynöke. Alapítana ezen kívül egy "Árverési Hiéna Ltd"-t is. Így a kuncsaftot levágná a sima ingatlanközvetítés
címén, beterelné a bankügynökhöz és levágná ezen a címen is,
majd bemesélné neki, hogy a dolog életbiztosítás nélkül nem megy
és ezen a közvetítési címen is kifosztaná, végül, - ha nem tudja
fizetni a horribilis törlesztési összegeket - mint árverési
hiéna megszerezné a kiközvetített ingatlant és háromajtós
szekrény emberekkel az utcára tenné a szerencsétlen ügyfelet.
Széles körben ismert annak a gyermekét egyedül nevelő asszonynak
az esete, aki egyáltalán nem akart a biztosítóval szerződni, de
két szorosan együttműködő /banki és biztosítási/ ügynök
csalásának áldozatává vált. A bíróság a csalókat elítélte, de a
bank és a biztosító nem akar tudomást venni a nevükben eljárt
csalók elítéléséről. Magyarán: marad a csőd és annak minden
ódiuma az ügyfél nyakán. Mit tenne egy normális cég ilyen
esetben ? Sűrű bocsánatkérések közepette mindent visszacsinálna
és teljes mértékben kártalanítaná a becsapott áldozatot.
(No, nem Magyarországon, nálunk ugyanis, hol vannak ilyen cégek?
Ne felejtsük el, a mi országunk egy gyarmat./)
A Banki
Hitelkárosultak Egyesülete szerint: "...ami az elmúlt
három évben a bank és a biztosítás piacán, értékesítés címén
történt az gyakorlatilag - tisztelet a kivételnek -
bűncselekmények sorozata."
"Ezeket a
biztosítókat és pénzintézeteket ki kellene kergetni az
országból", nyilatkozta a Banki Hitelkárosultak Egyesületének
szaktanácsadója, hozzátéve, hogy rengeteg ilyen esettel
találkozik, és jellemzően olyankor vannak problémák, ha az
üzletkötő biztosítási ügynök is egyben, szerinte a biztosító
mögöttes felelősséggel tartozik az ügynöke munkájáért. Hadd
tegyük hozzá: a bank is.
A helyzet nagyon súlyos: a kereskedelmi bankok mellett hamarosan
elterjednek a "fapados" bankok, amelyek leánybankként,
fióktelepként működnek az országban. Vezetőik és alkalmazottaik
külföldi érdeket képviselnek, és az idegen érdekek hajszolása
közben gyakorlatilag kizsákmányolják a bennszülötteket.
Ehhez jön az ügynöki szerződések kérdése, hiszen az ügynöki
szerződésnek olyannak kellene lennie, hogy a mögöttes
felelősséget a pénzintézet ( bank, biztosító) vállalja.
Ki lenne a felelős mindezért ? Elsősorban a neoliberális magyar
kormány. De erről később.
Káder kiválasztás a gyarmaton
Mára félnapos tanfolyammal lehet pénzügyi tanácsadó, vagy
üzletkötő valakiből. Egyes bankokhoz, biztosítókhoz erkölcsi
bizonyítvány, iskolai végzettség nélkül veszik fel az embereket,
akik akár még a BAR listán is rajta lehetnek. Van, ahol még
erkölcsi bizonyítványt sem kérnek, így extrém esetben az is
előfordulhat, hogy egy korábban gazdasági bűncselekményért
börtönben ült személy pénzügyi tanácsadó, üzletkötő, biztosítási
ügynök legyen.
Ködösítés, szakmai tolvajnyelv
Klasszikus esetei az ügyfél halandzsával történő megvezetésének:
I. "a vagyonkezelő célja a diverzifikáció révén az egyedi
részvénybefektetések vagy részvényalapok kockázatánál kisebb
kockázat mellett, közép és hosszútávon a magas értéknövekedés
biztosítása".
II. "az Europartners Multi Investment Fund Netherland Index Plus a
holland tőzsdei indexhez képest aktívan kezelt, a KBC Multi
Track Netherlands Fund, a holland tőzsdei indexet követő,
passzívan kezelt alap, a KBC Multi Track High Divindend
Netherlands pedig a holland tőzsdén szereplő magas osztalékot
fizető vállalatainak részvényeit vásároló alap".
stb., stb.
Tegyünk, de mit ?
Nem csak a pénzügyi jártasság, hanem az anyagi lehetőségek
feltérképezése sem szempont. Ennek oka, hogy a hitel és a
biztosítási ajánlatot az ügyfél teszi a biztosító és a bank
felé, egy formanyomtatvány kitöltésével, amely az üzletkötő
közvetítésével jut el a céghez. Tehát a biztosító/ bank és az
ügynök egymás között rendezik a főbb kérdéseket. Ez még akkor is
életveszélyes, ha az ügynök és az ügyintéző nem élettársa
egymásnak, mint az a gyermekét egyedül nevelő asszony esetében
történt.
Ezt a szektort is részletekbe menően szabályozni kellene. Elő
kellene írni az ügynöki szerződések összes lényeges elemét, sőt,
be kellene vezetni a kötelezően alkalmazandó keret - szerződésminta rendszerét. A Btk-ban kiemelten kellene
szabályozni a csalás ezen fajtáját és a büntető eljárások
megállapításait gyorsított különleges eljárásokban az ügynök
által képviselt pénzintézetek felelősségének ítéleti
megállapításává tenni. /Ez utóbbi egyébként a büntető eljárások
polgári peres ítéleti konvertálásának akut kérdése./
Mit tesz ebben a helyzetben a "magyar" állam ? Hát praktikusan
semmit. De miért is tenne ? Hiszen szabad piac van, ugyebár ?
Szabad egy magyar kisvállalkozónak a Rotschildokkal versenyezni.
Szabad becsődölnünk és a híd alatt laknunk. Szabad egy
munkavállalót napi 15 órát minimálbéren robotoltatni. Ez a
vegytiszta (neo) liberalizmus. Azért a rabszolgákkal többet
törődtek. Tudják - abban a ronda rabszolgatartó Római
Birodalomban.
Korábbi cikkemben már megírtam:
"A mai magyar "vadnyugati" gazdasági viszonyok között az állam
nem lehet közömbös külső szemlélő a nagyok és a kiszolgáltatott
kicsik konfliktusaiban."
Egy leendő jobboldali kormánynak ezen a területen nagyon sok
tennivalója lesz. A klasszikus baloldali értékeket ugyanis a
"haladó" baloldal harminc ezüstpénzért eladta a nemzetközi
karvalytőkének, így ezen értékek képviselete is a nemzeti
jobbközépre vár. Mindenképpen eredményeket kell produkálni, a
nemzeti közép jó része számára a lét vagy nemlét kérdéséről van
szó.
Dr. Győrfi László
Vissza az elejére